środa, 13 marca 2013

Prezentacje multimedialne czyli jak to powinno się robić.



Często spotykamy się z problemem stworzenia prezentacji multimedialnej do nadchodzącej konferencji. Pomimo, iż większości z nas wydaję się, że stworzenie kilku slajdów w programie z  pakietu Office jest banalne to efekty naszej pracy nie są, delikatnie mówiąc, zadowalające. I tak po kilku ciężko spędzonych godzinach zamiast elementu który miał wzmocnić przekaz naszych słów mamy przed sobą nieciekawą prezentacje. 

Jak więc należy podejść do tworzenia plików Power Point?

 Zanim zaczniesz!

 Po pierwsze, zanim rozpoczniesz prace stwórz plan swojej wypowiedzi i w nim zamieść najważniejsze punkty swojej wypowiedzi. To na podstawie swojego planu będziesz tworzył slajdy, nigdy odwrotnie.
Po drugie zweryfikuj dane tabelaryczne które mają zostać umieszczone (wykresy, grafy, etc), czy ilość danych jest odpowiednia, zastanów się jaki wykres byłby najlepszy nich. Przykładowo chcąc pokazać tendencje wzrostową sprzedaży produktu A czytelniej będzie wprowadzić jedynie linie wzrostu z liczbami np. co kwartał niż potężny wykres słupkowy, mało czytelny i nieciekawy dla odbiorcy.
Po trzecie zastanów się jakie zdjęcie lub grafika dla danego punktu podkreśliły by przekaz twojej informacji. Najlepiej zastosować w tym wypadku symbolikę przedmiotu (czasy dodawania zabawnych obiektów ClipArt mamy już za sobą!). Przykładowo: chcąc opisać kolejne etapy wdrażania jakiegoś planu dołącz do slajdu zdjęcie schodów które będzie symbolizowało pokonywanie kolejnych stopni. Dzięki trzymaniu się tej zasady odbiorca podświadomie będzie zapamiętywał informacje.

Tworzymy:

Tworzenie prezentacji multiemdialnej zaczniemy od wyboru kolorów (warto przyjąć sobie 4-5 kolorów i korzystać tylko z nich), czcionki (unikajmy mieszania czcionek 1 maksymalnie 2 kroje czcionki w zupełności wystarczą) oraz tła (dla początkujących polecam kolor biały).
Każda prezentacja zaczyna się od slajdu tytułowego. Wyświetlany zazwyczaj najdłużej, w związku z czym jego wygląd powinien być jak okładka książki: posiadać tytuł (ew. podtytuł), autora, dodatkowo możemy dodać datę czy miejsce. Pamiętaj, że slajd tytułowy jest jedynym w twojej prezentacji którego tło i budowa może być inna od pozostałych.
Pozostałe slajdy staramy się tworzyć jednym wzorem. Warto jako drugi slajd stworzyć agendę - spis treści swojego wystąpienia. W kolejnych slajdach tworzymy właściwą treść prezentacji.  Teksty które zamieścisz powinny być tylko hasłami (zdecydowanie unikaj przeładowania slajdu tekstem – nikt tego nie przeczyta a już na pewno nie zapamięta). Najważniejsze z nich pogrub lub zwiększ, dając do zrozumienia co jest najważniejszej. Dodając wykresy czy grafy twórz tylko krótką legendę. Odbiorca ma skupić się na wykresie a nie wielkim opisie przedstawionych danych – to lepiej zrobić ustnie. Dobrze jest, jeżeli twoje audytorium nie jest duże, wydrukować prezentacje i rozdać. Odbiorca ma wtedy możliwość dokładnego przyjrzenia się danym. Na koniec , jeżeli nie masz doświadczenia lepiej unikaj wszelkich animacji. Mogą one spowodować, że rozproszysz uwagę odbiorcy zamiast skupić.

To kilka podstawowych zasad przy tworzeniu prezentacji powerpoint, jeżeli się do nich będziesz stosował masz pewność, że twoje wystąpienie odniesie sukces.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz